16 de novembre de 2018

La Formació Professional 4.0 en perill d’extinció


CCOO denuncia que Ensenyament ignora les demandes del mercat de treball i deixa sense oposicions d’FP a les especialitats amb més inserció laboral


El Departament d’Ensenyament introdueix el nou criteri de decrement de plantilla docent dels 3 darrers cursos per deixar fora de la convocatòria de concurs–oposició 2018 places d’especialitats de Formació Professional (FP) que, segons les seves mateixes dades, compten amb la major inserció laboral, interinitats superiors al 50% i dificultats de cobertura a tots els territoris. D’aquesta manera es perpetua la situació de temporalitat d’aquest professorat en contra de l’esperit de l’Acord signat per CCOO el 16 de juny del 2017 per reduir la temporalitat dels empleats i empleades de funció pública.

CCOO ha manifestat el seu desacord en la mesa sectorial docent i ha traslladat a l’Administració que l’oferta formativa s’ha d’adequar al teixit productiu que actualment demana aquests perfils professionals industrials relacionats amb la indústria 4.0, especialment a l’Àrea Metropolitana de Barcelona i les zones industrials.

Mentre Ensenyament fa propaganda per l’aposta de potenciar les vocacions científiques, tecnològiques, artístiques i matemàtiques (programa STEAM.cat), no convoca cap plaça d’aquestes especialitats i sentencia aquests cicles a desaparèixer.

CCOO proposava la millora de les condicions del professorat d’FP el 2015 amb l’actualització de l’Acord d’FP del 1999, però Ensenyament ha bloquejat les peticions de meses sectorials, la darrera sol·licitada el mes de març, i l’impuls dels ensenyaments professionals i de règim especial.

Ara, amb l’anunci del desplegament de la Llei 10/2015 de Formació i Qualificació Professionals s’obre una escletxa per garantir els recursos adients per als centres i el professorat amb el consens dels agents socials.

En un context de manca d’orientació professional crònica i d’indefinició respecte a un model d’FP català que respongui a les necessitats de les persones i del territori, la davallada d’alumnat d’aquestes famílies no pot comportar en cap cas el tancament de cicles i requereix d’un Pla d’Orientació amb suficients recursos, coordinat amb el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies adreçat als joves en etapes prèvies.

Les famílies amb més oferta i graduació tenen un índex d’inserció molt inferior, Administració Grau Mig 31%, Informàtica Grau Mig 22% la qual cosa evidencia el biaix entre l’oferta d’Ensenyament i les necessitats productives i la manca d’orientació als i les joves. 
CCOO traslladarà a consulta al Consell Català de la Formació Professional i a debat als consells territorials d’FP l’actuació del Departament d’Ensenyament.

Especialitats amb un elevat % d’opositables respecte la plantilla actual de professorat que s’eliminen en la convocatòria
628 Soldadures  57,14 %
605 Instal·lacions tèrmiques i de fluids 24%
606 Instal·lacions electrotècniques 19,08 %
602 Equips electrònics 10%
523 Processos i productes de fusta i moble amb un 37,51%
504 Construccions civils i edificacions amb un 20 %  

  
Inserció laboral de grau mitjà i superior d’aquestes especialitats segons la família professional a la que pertanyen – Estadístiques d’Inserció laboraldels ensenyaments professionals 2017 del  Departament d’Ensenyament
Edificació i obra civil- Construccions civils i edificacions GM 60% GS 48%
Instal·lacions tèrmiques i de fluids- Instal·lació i manteniment GM 56% GS 78%
Soldadures - Fabricació mecànica GM 57% GS 78%
Processos i productes de fusta i moble- Fusta, moble i suro GM 50% GS 60%
Equips electrònics, Instal·lacions electrotècniques - Electricitat i electrònica GM 45% GS 72%

Hi ha especialitats amb nivells de places opositables que van del 57% de soldadura al 20% de construccions civils i edificacions. Tanmateix, aquestes especialitats tenen uns índex d’inserció laboral que, com a poc, estan en el 48% de construccions civils i edificacions.

Per tot això, la Federació d’Educació de CCOO de Catalunya demana que s’incloguin en el concurs-oposició 2018 places de les especialitats abans esmentades (628, 605, 606, 602, 523 i 524), es planifiqui l’oferta de Formació Professional, es dissenyi un pla d’orientació professional adreçat als i les joves i es convoqui la mesa sectorial de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial per tal de poder actualitzar l’Acord d’FP.