23 de juny de 2016

Novetats als documents d'inici de curs d'FP

Els documents d'inici del curs 16-17 presenten noves tasques a realitzar pels docents d'FP i no aporten recursos ni dotacions pels centres




EL 20 de juny va tenir lloc la mesa sectorial d'educació on es van revisar els documents de gestió i organització pel curs 16-17.
Recordem que s'havia de realitzar el passat divendres dia 17 i fins el dia anterior els sindicats vam estar rebent documents i es va acordar marxar pel menysteniment de l'administració a la part social.

Els documents presentats que fan referència a l'FP i als Ensenyaments Artístics i de Règim Especial presenten algunes novetats amb greus afectacions laborals.

CCOO denuncia que va demanar a principi de curs meses tècniques d'FP per a tractar amb detall aquests documents i aportar millores, fins a final de curs no s'han convocat i ja s'han presentat els documents pel curs vinent.

Els documents de gestió de la dual són l'únic desplegament 'legislatiu' autonòmic i, tot i emparar-se el Departament en el inici del desplegament de la Llei FQP, recordem que Catalunya és la comunitat autònoma que ha desplegat més ràpid el model 'dual' impulsat pel Ministerio i la que actualment té més alumnes en aquesta modalitat.

Apart de les aportacions al document realitzades en nombroses ocasions, CCOO hem incidit en la necessitat de transparència en les dades del desplegament d'aquesta modalitat, en els recursos als docents i als centres en forma de càrrecs i hores de reducció per a dur a terme un bon seguiment, en la manca de formació dels tutors d'empresa (4hores presencials) sense cap tipus de requisit pedagògic i en l'aposta pel contracte de formació i aprenentatge enlloc de la beca formativa o el voluntariat en Fundacions o Patronats com es contempla en aquest document.
Hem instat al Departament a promoure altres models de 'dual' que contempla el document i referencia a l'article 3.1 del RD 1529, especialment aquells que cursen el currículum íntegrament al centre.

CCOO ha mostrat la seva disconformitat amb el desplegament de la dual i la manca de recursos pels centres i els docents que la imparteixen, només
ASPEPC ha donat suport a la denúncia .

La novetat pel curs vinent és el document d'acreditació acadèmica que ja existia com a instrucció de centres. S'inclou l'acreditació com a tasca a realitzar pel docent en les hores complementàries al centre, i si cal fer-ho fora d'hores, el director decideix si es remunera o no i l'import a percebre fins a un màxim del preu públic. Estipula també diferents condicions pels centres privats que poden fixar altres quotes del preu públic, o no fixar-ne cap.

CCOO ha denunciat en la mesa pública  que aquesta nova tasca suposa una retallada de les condicions laborals i que el redactat no garanteix l'equitat entre els docents que realitzen l'acreditació, només ASPEPC dóna suport a la denúncia de CCOO.

CCOO aposta per un sistema únic i permanent d'acreditació de competències professionals, amb reduccions d'horari lectiu per a una dedicació de qualitat. En cas de fer-se fora de l'horari cal una compensació econòmica regulada i transparent.

Els documents dels PFI inclouen aspectes curriculars referenciats en els RD de l'FP Bàsica, tot i tractar-se d'un programa temporal iniciat fa dos anys el Departament els ha ampliat indefinidament.
CCOO demana quina previsió té el Departament en l'implantació de l'FP Bàsica i on es troben els documents de gestió i organització dels 10 cicles implantats en cada Servei Territorial.
Ensenyament assegura que no augmentarà l'oferta d'FP Bàsica el proper curs i mantindrà l'oferta actual dels PFI.

CCOO demana que es modifiqui l'apartat del professorat encarregat d'impartir els mòduls professionals dels PFI ( referenciats en l'FP Bàsica) que obre una porta des-regulada de contractació d'especialistes. Proposem prioritzar al personal docent i regular la capacitació pedagògica dels especialistes, amb experiència docent prèvia en aquests programes o amb formació.

La manca d'oferta d'aquests programes deixa cada curs a un nombre molt elevat d'alumnes sense plaça, aproximadament un terç, suposa l'alumnat més vulnerable i amb més risc d'abandonament escolar i exclusió social, per això exigim una oferta adequada i estructural amb els recursos pedagògics que garanteixin la inclusió de l'alumnat i  la obtenció del GESO.