22 de juny de 2016

Novetats als documents d'inici de curs d'Ensenyaments Artístics

CCOO lamenta la manca d'aposta del Departament pels cicles d'Ensenyaments Artístics i l'aposta pels Ensenyaments Superiors sense tenir un desplegament normatiu i curricular









En la mesa sectorial d'educació pública celebrada el passat 20 de juny es presenten les següents novetats per als documents d'organització i  gestió de centres d’ Ensenyaments Artístics:
  • verificació de títols amb AQU (Agència de qualificació Universitària de Catalunya)
  • Informes de seguiment de títols (Superior i Màster)
  • Reconeixement de crèdits universitaris
  • Proposta d’homologació de títols
CCOO demana per :
  • la manca d’un ens que agrupi tots els Ensenyaments artístics tal i com preveu la Llei 12/2009 d’Educació de Catalunya (art. 65 a 67) amb la constitució de l'Institut Superior de les Arts. La cap d'ensenyaments de règim especial respon que està previst l’Institut Superior de les Arts per l’any 2017.
  • l’estructura orgànica i règim de funcionament  de l’ESDAP ja que els docents troben a faltar les instruccions d’inici de curs que garanteixin el seu correcte funcionament.
  • La situació dels artístics superiors i l’ESDAP, la dotació que té assignada, la manca de regulació dels seus treballadors: càrrecs, requisits i tasques que se li assignen, règim i nivell administratiu. El Departament respon que hi estan treballant i que l’ESDAP està en continua construcció, que s’imparteix en centres privats i en dos públics: Escola de restauració i béns immobles (ESCRBC)  i ESDAP. La cap de serveis afirma que aquest any serà la tercera promoció de l’ESDAP, implantat al 2010 quan va sortir el Real Decreto 633/2010 pel qual es regula el contingut dels Ensenyaments artístics superiors de Disseny  i el Departament d’Ensenyament aprovà el Pla d’estudis amb la Resolució ENS/1549/2014. CCOO respon que per estar-ho implantant portem 6 cursos i que Esdap com a un centre no té cap estructura organitzativa ni estatutària, ni claustre, ni consell i amb un important dèficit democràtic de participació per part del professorat.
  • La promoció interna del professorat d’Esdap  que actualment imparteix docència i la seva estabilitat, ja que es troba en un règim de professorat de secundària i mestres de taller impartint titulacions superiors per les quals es requerirà doctorat. La Sra. Adroer respon que entre un 15% i un 20% del professorat assignat a impartir aquests estudis i els màsters haurà de ser doctorat perquè així ho exigeix l’AQU.
  • Les instruccions internes d’ESDAP i promoció del professorat que imparteix classes. Ensenyament respon que en breu tindrem un Decret. CCOO insta al Departament a establir negociació amb els agents socials sobre la situació del professorat que imparteix docència a ESDAP.
  • Criteris i normativa dels agrupaments de cicles formatius d’artístics  que s’estan produint en diferents Escoles d’Art dependents del Departament d’Ensenyament i si s’està respectant el desplegament curricular i pedagògic de les especialitats, també es pregunta si aquests pacs suposen una retallada de plantilles. El  Departament respon que únicament es redueix plantilla en 2 centres per falta d’alumnat i que ha creat pacs a proposta de la Direcció General a través de resolucions específiques.

CCOO denuncia que el tancament o agrupament de cicles artístics no pot respondre exclusivament a la demanda puntual ja que preserven part del patrimoni artístic i cultural de Catalunya i que perillen tècniques artesanals impartides exclusivament en aquests centres públics. 
Lamentem les decisions unilaterals que ha près la Direcció General sense tenir en compte ni la part social, ni l’alumnat, ni els gremis artesanals del sector, agents artístics i culturals del País.