14 de juliol de 2015

La Llei de Formació i Qualificació Professional de Catalunya al DOGC

El passat 25 de Juny es va publicar al DOGC la Llei de Formació i Qualificació Professional de Catalunya.





Davant l’aprovació de la Llei del Sistema de Formació i Qualificacions Professionals avui al Parlament de Catalunya:


CCOO DE CATALUNYA LAMENTA QUE S’HAGI PERDUT L’OPORTUNITAT DE CREAR UN SISTEMA INTEGRAT DE FORMACIÓ A CATALUNYA QUE DONI RESPOSTA A LES NECESSITATS DE LES PERSONES I EL MERCAT DE TREBALL


La llei restringeix la Formació Professional al Departament d’Ensenyament i no respecta el consens previ assolit a l’Avantprojecte de Llei.

Per a CCOO la formació professional i la qualificació de les persones són un element estratègic per al desenvolupament social i econòmic del país, i per a la millora de la qualitat de l’ocupació, doncs el 45% de la població activa a Catalunya no té acreditada la seva experiència professional, i tenim una mancança urgent de persones amb qualificacions de nivell intermedi (9% a Catalunya respecte el 33% de la OCDE). Factors que, de trobar solució, ens aproparien al canvi de model productiu qualitatiu i sostenible que necessita Catalunya.

La Llei de Formació i Qualificació Professional de Catalunya, hauria de garantir respostes urgents la ciutadania com: finestretes úniques, protocols simplificats i entenedors, gestió pública transparent i dinamisme entre molts altres aspectes. El text que s’aprova avui al Parlament ens endarrereix a propostes que ja es van fer fa més de 10 anys en normes de context estatal que ara ja no són suficients.


Aquest país que té un 50% d’atur juvenil, més del 20% d’abandonament escolar prematur, en el qual encara la Formació Professional està segmentada segons els destinataris i l’orientació acadèmica a l’etapa obligatòria i que encara considera que la Formació Professional és per “als perdedors”, es permet el luxe de fer una Llei que no aborda la necessitat de l’Aprenentatge al Llarg de la Vida, recomanat, des de finals del 90 per les institucions internacionals. Aquesta norma havia d’integrar els diferents sistemes de formació professional: formació professional reglada, formació per l’ocupació (prioritària per a treballadors ocupats i per a treballadors desocupats) i sistema d’acreditació de les competències professionals, perquè qualsevol persona, al llarg de la seva vida, pugui accedir al dret a la formació per al seu desenvolupament personal i/o professional al marge de la seva situació personal (jove o adult) o professional (ocupats o aturats). La realitat és que es mantenen els compartiments estancs de la formació reglada i de la formació per l’ocupació sense garantir l’itinerari formatiu que possibiliti l’adquisició de competències professionals al llarg de la vida


La Llei crea una complexa arquitectura del Sistema de Formació i Qualificacions que no evita les duplicitats actuals, ni millora la manca de coordinació entre les Conselleries d’Ensenyament i Empresa i Ocupació, competents en matèria de formació, la qual cosa constituirà un embut en el seu desenvolupament. La Comissió rectora, òrgan de planificació i avaluació del Sistema s’adscriu al Departament de Presidència i l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals, l’òrgan de direcció i govern, queda pendent d’adscripció departamental per part del Govern. La necessitat de desenvolupament legal provocarà l’endarreriment de la posada en funcionament de mesures urgents que es requereixen en aquest moment.


La Governança es presenta com a tripartida però no ho és, ja que l’Administració es garanteix guanyar sempre les votacions amb el 60% de l’òrgan rector i els òrgans anomenats de participació, sempre són “no vinculants”.


L’Administració es reserva el dret d’incloure a les Cambres de Comerç en la Comissió Rectora, quan en el nostre país la configuració i les funcions atribuïdes a aquestes no tenen res a veure amb les dels models de formació d’èxit europeus. Uns referents com  l’alemany o l’holandès, que CCOO hem plantejat reiteradament però que no han estat tinguts en compte. A més es trenca el marc de diàleg social establert a Catalunya de forma consensuada i reconeguda legalment.


Es perd l’oportunitat de dotar d’elements d’èxit a la Formació Dual i es continua sense establir que, tal i com determina la Comissió Europea, és dual aquella formació en alternança amb participació dels agents socials i de caràcter laboral, és a dir, la que considera la persona aprenent un treballador o treballadora i garanteix els drets i deures laborals, inclosos el contracte de treball, el salari o la cotització i garanteix la participació de la representació legal dels treballadors i treballadores a l’empresa. Les modalitats de formació que alternen formació al centre formatiu i l’empresa sense contracte, poden existir però no són formació dual.

Per tot això, CCOO de Catalunya no podem donar suport a una Llei que no respon a tres qüestions fonamentals relacionades amb la formació: la integració de la formació en un únic Sistema que garanteixi la formació al llarg de la vida i que superi les diferències entre Departaments competents, la Governança compartida entre Administració, organitzacions sindicals i empresarials més representatives, agents fonamentals de la formació i l’ordenació de la formació dual amb vinculació laboral com a model d’èxit per a la millora de la qualificació dels joves i la seva inclusió al mercat de treball.